Turistika v Nitre

...je Nitra významným miestom turistických trás Jedna z nich vedie na vrch Zobor, oblúbený cieľ mnohých peších túr.Pyramída Dominantou mesta Nitra je vrch Zobor,ktorý vďaka polohe a prírodným pomerom poskytuje dobré možnosti na pešiu turistiku a v zime i na rekreačné lyžovanie a sánkovanie. Zo Zobora pokračuje hrebeň Tríbeča na severovýchod. Jeho prevažne zalesnené svahy sú vhodné na pešie túry v každom ročnom období. Najzaujímavejšie miesta sprístupňuje hustá sieť turistických značkovaných chodníkv o ktoré sa stará Klub slovenských turistov.
Pešia turistika má v Nitre a jej okolí vyše 80-ročnú tradíciu. V roku 1920 tu založili " Odbor Klubu Československých Turistov " s početnou členskou základňou. V období medzi dvoma svetovými vojnami boli oblúbené najmä výlety do Arboréta Mlyňany, k zrúcaninám hradu Gýmeš, Oponickému hradu,do okolia Kostolian pod Tríbečom a do Dolných Lefantoviec. K náročnejším túram patrili výstupy k zrúcanine Hrušov a na vrchol Veľkého Tribeča, či Veľkého Inovca.
Prvý značkovaný turistický chodník viedol z Nitry na Zobor a Žibricu,postupne k nemu pribudli značkované trasy vedúce k dnešnému liečebnému ústavu Zobor a do Dažoviec.

Trasa 2 >>>

Trasa 3 >>>

Trasa 4 >>>

Trasa 5 >>>
V Ďaľšej časti ponúkame niekoľko tipov na nenáročné, alebo stredne náročné pešie túry, ktoré Vás povedú najzaujmavejšími miestami okolím Nitry. Zdatnejší turisti si môžu základné trasy ľubovolne skombinovať alebo predĺžiť.

Trasa 1 - Šindolka - Liečebný ústav Zobor - Kostol sv. Michala - Dražovce.
Trasa ku vzácnemu románskemu Kostolu sv.Michala.trasa ku kostolu sv.Michala
Poloha: Zobor - západná časť.
Východiskový bod: Nitra-Šindolka, zastávka MHD, Dolnohorská ulica, parkovisko.
Cieľový bod: Nitra-Dražovce, zastávka MHD,Topoľčianska ulica, parkovisko.
Časový rozvrh: Šindolka - Liečebný ústav Zobor 3/4 hod. - Pod Plieškou 1/2 hod. - Kostol sv.Michala 3/4 hod.-Dražovce 1/4 hod.
Spolu: 2 1/4hod.
Výškový rozdiel: 132 m.
Mapa: Nitrianska pahorkatina - Hlohovec, 1 : 50 000 (list 152), VKÚ, a. s., Harmanec.

Náročnosť: Ľahká túra s miernym stúpaním na začiatku. Dobrá orientácia na značkovaných turistických chodníkoch. Túra sprístupňuje malebné prostredie zoborských lesov a lúk s ďalekými výhľadmi. Jedinečný charakter má národná kultúrna pamiatka Kostol sv. Michala v Dražovciach.
Základná trasa: Odautobusovej zastávky MHD na Šindolke (160 m), ktorá sa nachádza neďaleko prameňa pitnej vody, po Dolnohorskej ulici, žltá turistická značka (8132).Prejdeme Kostol sv.Michalapopri pomníku v podobe zvonice z roku 1863, ktorý stojí v záhrade jedného z domov na pravej strane. Po strmom krátkom stúpaní prídeme do plochého sedla v blízkosti vrchu Lupka (vrchol leží v nadmorskej výške 248,8 m). Odbočíme vpravo na Klinčekovú ulicu a pokračujeme po žltej turistickej značke (8132) k drevenému krížu na Kláštorskej ulici (272 m). Po ceste sa pred nami otvoria výhľady na vrch Lupka a vzdialené Dražovce s románskym kostolíkom na návrší. Od kríža prejdeme popri zastávke MHD do lesa a pokračujeme úzkym chodníkom súbežne s Kláštorskou ulicou k Liečebnému ústavu Zobor. Žltá turistická značka nás okolo malého cintorína privedie k rázcestiu s drevenou besiedkou. Vedľa rázcestia modrej a žltej turistickej značky stojí od roku 1998 plastika akademickej sochárky Z.Marciňovej-Hetminskej s názvom Brána - Zoborské listiny. Z rázcestia sa vydáme západným smerom po úzkom chodníku označenom modrou turistickou značkou (2427b). Po prejdení takmer rovného úseku bez prevýšenia (cestou v zákrute drevená besiedka) budeme mierne stúpať a čoskoro prídeme na rozľahlé lúky nazývané Pliešky. Okrem vzácnych druhov teplomilnej fauny a flóry si všimneme nápadné hromady kameňov roztrúsené na lúkách, ktoré tu kedysi navŕšili vždy v rovnakom množstve jednej fúry. Z lúk sú pekné výhľady na Nitriansku pahorkatinu a najmä pri západe slnka možno vidieť až bratislavský Kamzík. Chodník pokračuje cez les k ďalšej lúke, ktorá sa zvažuje z vrcholu Pliešky (392,9 m). Po krátkom úseku prídeme k rázcestiu Pod Plieškou (276 m). Odtiaľto pokračujeme po zelenej turistickej značke (5120), z ktorej modrá značka vedúca od rázcestia súbežne odbočí vľavo. Cesta mierne klesá na okraj lesa, za ktorým sú oplotené súkromné vinohrady. Borovicovým lesom pôjdeme v stálom klesaní na rázcestie Barohať, kde sa súčasne končí asfaltová cesta z blízkych Dražoviec. Na rázcestí odbočíme vpravo podľa tvarových turistických značiek, ktoré nás privedú na holé návršie s románskym Kostolom sv.Michala, ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou. Návršie s kostolíkom z 12. storočia patrí k najkrajším scenériám na Slovensku. Z návršia sú vynikajúce výhľady na zalesnené svahy Zobora, Nitru, Nitriansku nivu,Nitriansku pahorkatinu a Považský Inovec. Vrátime sa rovnakou cestou na rázcestie Barohať a pokračujeme po asfaltovej ceste spolu so zelenou turistickou značkou (5120) do Dražoviec. Minieme hostinec v starej dedine (zastávka MHD), pri ktorom odbočíme vľavo a prejdeme k druhej zastávke MHD na Topoľčianskej ulici (145 m), ktorá je cieľovým bodom túry.